Ce este și cum accesăm momentul prezent?

Print Friendly, PDF & Email

Imaginează-ți că tocmai te-ai născut și că tot ce observi în jurul tău se întâmplă pentru prima dată. Te-ai afla în stare de alertă, super-atent la tot ce te înconjoară, nu-i așa? Acea stare de alertă este dimensiunea niciunui gând.

Dimensiunea liniștii, de asemenea cunoscută ca și momentul prezent, poate fi accesată prin efortul de a rămâne atent la tot ce are loc în jurul tău. Fie că e vorba de-un obiect material sau de-un un fenomen, tu poți fi atent în permanență la acestea. Poți fi atent la fiecare mișcare pe care o faci sau îți poți focusa atenția pe respirație.

Dacă ai un job care necesită efort manual, poți fi un simplu spectator la modul în care îți desfășori activitatea. Dacă ești ospătar, îți poți urmări cu atenție mișcările, interacțiunile tale cu oamenii sau înmânarea tacâmurilor unor clienți care prin prezența și atmosfera lor, pur și simplu te fac fericit.

În alte cuvinte, poți fi un simplu spectator, atent la tot ce se întâmplă în interiorul minții tale sau în jurul tău.

Odată ce devii atent în permanență la fenomenele din jurul tău, începi să-ți dezvolți abilitatea de a rămâne prezent, un mijloc prin care, inevitabil, vei accesa dimensiunea liniștii.

Acest exercițiu necesită un efort substanțial din partea ta, care în primele luni de practică poate fi dificil de menținut. Depinde de energia ta mentală, însă cu timpul, toată activitatea de a rămâne prezent devine din ce în ce mai ușoară și începi să experiementezi un sentiment intens, extraordinar, care te motivează continuu să menții practica.

Între timp vei experimenta emoții de descurajare. Vei simți pur și simplu că n-ai control asupra minții. Vei observa cum mintea e cea care generează tot felul de scenarii stupide, fără ca tu să le fi inițiat. Vei observa o mulțime de lucruri de care încă nu ești conștient.

E foarte important să înțelegi că perseverența e cheia care te va lumina, pentru că înainte să devii conștient de tot ce se întâmplă în mintea ta, n-ai de unde ști ce este momentul prezent și ce implică faptul de a fi conștient. Doar practica te poate transforma într-un om conștient.

Ca să dezvolți abilitatea de a rămâne prezent, trebuie să te familiarizezi cu disconfortul care iese la suprafață atunci când practici și să dezvolți toleranță la stres. Îți poate fi de folos să-ți aduci aminte că disconfortul pe care îl simți când te străduiești să rămâi prezent va scădea din intensitate, iar în timp îți va fi mai ușor să rămâi prezent în viața de zi cu zi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *